B. ΦΙΟΡΑΒΑΝΤΕΣ
ΝΕΑ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ BLOG
Πρώτον,
το blog επιτυγχάνει τη
ζωντανή σύνδεση της κοινωνικής και κριτικής θεωρίας με την αισθητική, την
τέχνη, την κουλτούρα, την επικοινωνία και την κοινωνία.
Δεύτερον,
η εισφορά μας συνίσταται σε επίπεδο δημιουργίας καινούργιας γνώσης, νέας γνώσης
και θεωρίας. Και βέβαια, υπονοείται συστηματικής έρευνας στα θέματα της τέχνης,
της κουλτούρας, της επικοινωνίας κ.α. (Πρβλ. ο τίτλος του θεματικού πεδίου των
διδακτορικών διατριβών υπό την εποπτεία μας Τέχνη,
Κουλτούρα, Επικοινωνία)
Τρίτον, αποτελεί έναν κοινό χώρο
επικοινωνίας και συζήτησης, ομαδικά, στα πλαίσια μιας κοινότητας. Το πείραμα με
τους μεταπτυχιακούς φοιτητές, με τα τόσα σχόλια τους, πέτυχε, και σε αυτό
συντέλεσε η συνέντευξη του Agamben1, με την έμφαση που δίνει στην ερμηνεία των Γνωστικών και
των «εξηγήσεών» τους, αλλά και στην επισήμανση εκ μέρους του της σημασίας της Aufheben. Πρόκειται στην ουσία για το όλον πρόβλημα της
σύγχρονης ερμηνευτικής. Για εμάς, βέβαια, προέχει η «χειραφετησιακή
ερμηνευτική», κατά τον Μάρκους.
Στη συνέχεια και των προηγούμενων
εργασιών μας δίνουμε έμφαση στη μελέτη της τέχνης, ιδιαίτερα της Μοντέρνας. Το
βασικό πρόταγμα των πρωτοποριών, «η Τέχνη για την Τέχνη», όπως επισημαίνουμε
και στο κείμενό μας που αναρτήθηκε στο blog «Από
την “εποχή των άκρων” στην εποχή της αριστεράς», μας επιτρέπει να υπάρχουμε ως
ερευνητές και να μελετούμε τα διάφορα ιδεολογικά ζητήματα μέσω της Τέχνης,
υπερβαίνοντας τη σύγχρονη αρνητική ιδεολογικο-πολιτικο-κοινωνική συγκυρία. Όπως
θα δείξουμε και σε νέα κείμενα2 που θα δημοσιεύσουμε (στο blog), το αυτόνομο αισθητικό και πολιτισμικό σχέδιό
μας, μέσα στο γενικότερο πλαίσιο επανεκαιροποίησης του νεομαρξιστικού και
ριζοσπαστικού ανθρωπιστικού προτύπου, μας επιτρέπει να ανοίξουμε μία νέα
κατεύθυνση με βάση και αναφορά το blog.
Συλλαμβάνουμε, δηλαδή, το blog ως
(ψηφιακό) τόπο δημιουργίας μιας μικρογραφίας (κοινότητας) της σύγχρονης
κοινωνίας σε μικρή κλίμακα, με επίκεντρο την επιστημονική έρευνα, γνώση και
επικοινωνία, με βάση τη θεωρία του μικροδομικού μοντέλου3. Αυτό είναι απαραίτητη
προϋπόθεση, και με αφετηρία τη μοντέρνα τέχνη και την αισθητική της, για τη
συγκρότηση ενός σύγχρονου απελευθερωτικού προτάγματος, σε συνθήκες κοινωνικής
ερημοποίησης, ολικής αλλοτρίωσης, εργαλειοποίησης του Λόγου, γενικευμένης
πραγμοποίησης, ακόμη και απολίθωσης του σύγχρονου ανθρώπου -θύματος του
συστήματος, του καπιταλισμού, της παγκοσμιοποίησης… Το σχέδιό μας βέβαια δεν περιορίζεται στη διαλεκτική
ανασυγκρότηση της νέας κριτικής θεωρίας, αλλά αποσκοπεί και στη διαμόρφωση των
προϋποθέσεων για την πράξη, την ιστορικο-κοινωνική πράξη. Υπονοείται ότι η
πράξη των πρωτοποριών, κοινωνικών, καλλιτεχνικών και αισθητικών, είναι πάντοτε η
αναφορά μας. Από την άλλη η θεωρία, κατά τον πρώιμο Χορκχάιμερ, είναι και αυτή
πράξη4. Και
αυτή σήμερα για εμάς συνίσταται στη μετακριτική και τη μετα-αισθητική
θεωρητικοποίησή5
με σύγχρονους όρους.
Σήμερα η θεωρία, για εμάς, είναι
πρωταρχικά πράξη, και ίσως η πράξη,
μία πράξη γνωστική, ερευνητική, ερμηνευτική, απελευθερωτική. Έτσι το blog επέχει
θέση, για εμάς, μιας σύγχρονης ψηφιακής, φιλοσοφικής Πνύκας6.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1.
Βλ. το βίντεο
με τη συνέντευξη του Agamben στο blog
2.
Ήδη
δημοσιεύσαμε στο blog το κείμενό μας «Η κουλτούρα ως αντίσταση»
3.
Βλ. Β.
Φιοραβάντες, Θεωρία Πολιτισμού,
Ψηφίδα τ. ΙΙ, κεφ. «Το ολικό μικροδομικό μοντέλο», σσ. 61-95.
4.
Βλ. Μ.
Χορκχάιμερ, Παραδοσιακή και κριτική θεωρία,
Έρασμος
5.
Για τη
μετακριτική, μεταφιλοσοφία, μετααισθητική στη συνέχεια της Σχολής της
Φρανκφούρτης, βλ. ακόμη Β. Φιοραβάντες, Θεωρία
πολιτισμού, Ψηφίδα, τ. Ι, Προς τη
μεταπαγκοσμιοποίηση, Ζήτη (υπό έκδοση) και το συλλ. Νέα ανθρωπολογία και μοντέρνα τέχνη, επ. Β.Φ., καθώς και τα κείμενά
μας που περιέχονται σε αυτό τον τόμο. Βλ. ακόμη και τις νεώτερες δημοσιεύσεις
μας στο blog.
Κειμενογράφηση και Επιμέλεια: Χρ.
Μήτρακα
Διόρθωση: Μ. Σφακιανού, Ε. Κώνστα και Ν. Καλαϊτζή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΣΑΣ ΓΙΑ ΣΧΟΛΙΑ, ΑΡΘΡΑ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ BLOG ΜΑΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΜΑΣ ΤΑ ΣΤΕΛΝΕΤΕ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ E-MAIL ΔΙΟΤΙ ΤΟ ΕΧΟΥΜΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΓΙΑ ΕΥΝΟΗΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ.
Hλεκτρονική διεύθυνση για σχόλια (e-mail) : fioravantes.vas@gmail.com
Σας ευχαριστούμε
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.