Β. ΦΙΟΡΑΒΑΝΤΕΣ
ΑΝΤΙ
ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ
ΓΕΝΙΚΑ
Ι
Στις θεωρητικές επεξεργασίες μας σημαντική θέση
καταλαμβάνουν οι αναλύσεις μας για τους καλλιτέχνες της πρωτοπορίας, Στέρη, Τζιακομέττι
(αλλά σε μικρότερη κλίμακα και για άλλους ευρωπαίους και Αμερικάνους μοντέρνους
καλλιτέχνες). Ιδιαίτερη όμως, ακόμη και κεντρική θέση έχει η μελέτη μας για το
μεγάλο Έλληνα γλύπτη τη πρωτοπορίας Γ. Σκλάβο, η οποία συνίσταται σε μία εκτενή
ανάλυση της ζωής και του έργου του, σε συνδυασμό με την κριτική προσέγγιση των
κοινωνικών και ιδεολογικών συνθηκών της εποχής του και βέβαια σε στενή
συσχέτιση με την ιστορία της μοντέρνας τέχνης. Με το κείμενά1* μας αυτά προσπαθούμε
ν’αναδείξουμε και να φωτίσουμε τη δύσκολη, αν όχι μοναδική, περίπτωση της
προσωπικότητας (κοινωνική βιογραφία) του καλλιτέχνη, η οποία ήταν στενά
συνυφασμένη με την ανελεικτική πορεία του έργου του, με την ίδια τη φυσιογνωμία
και την πρωτοπόρα ιδιοσυγκρασία του, θεωρώντας την μάλιστα ως ταυτιζόμενη με
αυτό. Τραγικότητα, αφαίρεση, μοντερνισμός, πρωτοπορία, ιστορικότητα είναι
μερικές από τις πτυχές του δύσβατου και δυσανάγωστου έργου του Σκλάβου, που
αλληλoσυμπλέκονται διαλεκτικά και συνιστούν το όλον
Σκλάβος. Στη συνέχεια με τη δημοσίευση και άλλων άρθρων και με εισηγήσεις σε
συνέδρια για τον Σκλάβο και το έργο του προσπαθήσαμε να επεκτείνουμε την
προβληματική μας και να ανασυνθέσουμε διαλεκτικά την ούτως ή άλλως δύσκολα
συλλήψιμη ολότητα του έργου και του τραγικού είναι του, που ουσιαστικά ήταν
ένα. Παρόλα αυτά επισημαίνουμε ότι το όλον Σκλάβος παραμένει ακόμη εν πολλοίς
ασύλληπτο, καθόσον λείπουν πολλά στοιχεία από τη βιογραφία του, ενώ το έργο του
δεν έχει εκτεθεί επαρκώς και η πρόσβαση στην ολότητά του ακόμη είναι αδύνατη.
Συγχρόνως η κατά το δυνατό συστηματική, πλήρης, ολική θεώρηση - θεωρητικοποίησή του επιβάλλεται. Μάλιστα,
αν θέλουμε να φθάσουμε στην πολυδιάστατη ολότητα του είναι και της τέχνης του, μόνο
μέσα από μια Μετακριτική-Μετα-αισθητική προσέγγιση – θεωρητικοποίηση,
επικεντρωμένη στην έννοια της κριτικής διεπιστημονικότητας, της αλληλόδρασης,
της αλληλοεπίδρασης, της συνθετότητας, με όρους πάντα μοντέρνους θα καταστεί
αυτή δυνατή, ανοίγοντας συγχρόνως ένα ευρύτατο και ανοιχτό νέο πεδίο ερευνών
τόσο αναφορικά με τον Σκλάβο και το έργο του, όσο και γενικότερα. Η μετακριτική
και η μετα-αισθητική, όπως τις έχουμε ήδη διαμορφώσει1 αποδίδουν πολύ
σοβαρά επιστημονικά αποτελέσματα για τη
γνώση του πραγματικού και του επιστητού. Ειδικότερα δε του αισθητικού σε
συνθήκες παγκοσμιοποίησης.
Το ίδιο απομένει να γίνει και με το έργο του
Σκλάβου, έργο αναφορά της μοντέρνας και αφηρημένης τέχνης, και που επί πλέον
άνοιξε το δρόμο και προς μια μορφή σύγχρονης εκδοχής διάρκειας ακόμη και
αιωνιότητας, όπως θα ήθελαν και οι Στωϊκοί, ξεπερνώντας έτσι σε ένα σημαντικό
βαθμό την δεσμευτική ή και ανελαστική ιστορικότητα (και βέβαια τις ευμετάβλητες
και ουσιαστικά αλλοτριωμένες και αλλοτριωτικές τάσεις της μόδας). Και αυτή η
νέα σύλληψη της χρονικότητας, χωρίς να είναι αχρονική (atemporelle), είναι πάντοτε δυνατή, πολύπλοκη, απελευθερωτική
από την αλλοτριωτική συγκυρία, όπως είχε επισημάνει και ο Σατλέ.
II
Τo βιβλίο μας για τον Σκλάβο στην πρώτη του έκδοση Παρουσία2, που είναι ένα μέρος2* από τη
διατριβή μας, ασχολείται συστηματικά με τη μελέτη του έργου του. Αυτή η
εργασία, ενώ παρουσιάζεται ως μονογραφία, δεν είναι παραδοσιακή μονογραφία.
Αντίθετα έχει μία δοκιμιακή μορφή, η οποία στοχεύει στη δημιουργία ενός
αισθητικού μοντέλου για τη διερεύνηση, τη μελέτη και τέλος την κατανόηση του
εξαιρετικής σημασίας και, από μερικές απόψεις, παραδειγματικού -με την επιστημολογική
σημασία του όρου - έργου του Σκλάβου, όσο και της ιδιομορφίας του, στο βαθμό
που ήταν μοντέρνος και κλασσικός, αλλά και που όλη η καλλιτεχνική πρακτική του
διαμεσολαβούνταν από την έντονη, τη βαθύτατη τραγικότητα του3*.
Το προτεινόμενο
μοντέλο στοχεύει ακόμη στη διερεύνηση του θέματος το υλικό4* στη μοντέρνα
γλυπτική (ή το γλυπτικό υλικό), πού είναι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα
της μοντέρνας αισθητικής. Η πλήρης τεκμηρίωση και έκθεσή του βρίσκεται στα δύο
πρώτα κεφάλαια της διατριβής μας και θεμελιώνεται στην: α) ιστορία της νεώτερης
αισθητικής, αρχής γενομένης από το έργο του νεαρού Λούκατς, και περνά από το
έργο του Μπένζαμιν, του Αντόρνο και του Γκολντμάν5*, β) στην ιστορία της μοντέρνας
τέχνης, και ιδιαίτερα της μοντέρνας γλυπτικής. (Ένα σημαντικό κομμάτι από την
ανάπτυξη αυτού του θέματος δεν το έχουμε συμπεριλάβει στη διατριβή, ούτε το
έχουμε δημοσιεύσει, ενώ αντίθετα έχουμε κάνει πολλές παραδόσεις στο πλαίσιο των
διαφόρων μαθημάτων και σεμιναρίων μας. Παράλληλα, εντάσσουμε τη διερεύνηση τού
υλικού στη μοντέρνα γλυπτική σε μία γενικότερη αισθητική και κοινωνιολογική
έρευνα που έχουμε αρχίσει εδώ και αρκετά χρόνια, με θέμα «Η μοντερνιτέ στη γλυπτική»,
και την οποία συνεχίσαμε κυρίως μέσω των μαθημάτων μας).
Η σύλληψη αυτού του
ερμηνευτικού αισθητικού μοντέλου, αποτέλεσμα μακρόχρονων ερευνών που κάναμε στο
χώρο της κοινωνιολογίας της τέχνης και της αισθητικής, πριν καταλήξουμε στη
συγκεκριμένη μορφοποίησή του, μας επέτρεψε στη συνέχεια να επεκτείνουμε το
πεδίο των ερευνών μας και σε άλλους μοντέρνους καλλιτέχνες. Μέσα σε αυτό το
πλαίσιο αποπειραθήκαμε και τη μελέτη επί
σειρά ετών του έργου τού Α. Τζιακομέττι3 και συγχρόνως αναδείξαμε την ιδιομορφία της
μοντέρνας γλυπτικής, καθώς και τις γνωσιολογικές, κοινωνιολογικές και
αισθητικές ιδιαιτερότητες πού έχει η εργασία στη μοντέρνα γλυπτική, ξεκινώντας
από την μαρξική ανάλυση της κοινωνικής εργασίας και της
γνωσιολογικής-επικοινωνιακής συνισταμένης της, σύμφωνα με τον Χάμερμπας4. Στη συνέχεια
εργαστήκαμε πάνω στο έργο του Στέρη και εκδώσαμε μια μικρή μελέτη5,
ενώ δεν σταματήσαμε να εργαζόμαστε στο χώρο της αισθητικής, της κοινωνιολογίας
και της φιλοσοφίας της τέχνης και της κουλτούρας, με προοπτική την επεξεργασία
μιας σφαιρικής θεωρίας, γεγονός που σε ένα σημαντικό βαθμό μπορούμε να πούμε
ότι το πετύχαμε. (Βλ. τις διάφορες
δημοσιεύσεις μας που αναφέρουμε σε άλλο σημείο). Παρεμπιπτόντως αναφέρουμε ότι
η έννοια της σφαιρικής θεωρίας δεν υπάρχει στον Αντόρνο. Στις συνθήκες
παγκοσμιοποίησης που μπήκε όμως η
κοινωνία αναπόδραστα, με όλες τις ανεξίτηλες αρνητικές επιπτώσεις και κυρίως
τις έντονα ενδογενείς διαλυτικές τάσεις
της, μόνο η σφαιρική θεωρία (globale theory) που αναδείχθηκε εν τω μεταξύ ως απάντηση
στις νέες απαιτήσεις της έρευνας και κυρίως της αναγκαιότητας σύλληψης του
ιστορικοκοινωνικού γίγνεσθαι σφαιρικά, έπρεπε και η κοινωνική θεωρία να
αναπροσαρμοστεί κριτικά και να διευρυνθεί, να σφαιρικοποιηθεί, για να
χρησιμοποιήσουμε ένα νεολογισμό, χωρίς
να χάσει τη διαλεκτική και κριτική ψυχή της6. Και αυτή η μετακριτική-μετααισθητική
σφαιρική σύλληψη, θεώρηση, θεωρητικοποίηση του έργου του Σκλάβου, πιστεύουμε
ότι αναδεικνύει πλέον αυτό το έργο σε όλη την πολυμορφία, τη μοναδική
πολυπλοκότητα, τον πλούτο, το μεγαλείο του.
Το έργο του Σκλάβου
επαναθεωρητικοποιείται έτσι κριτικά και μετακριτικά – αισθητικά και σπάει τα
δεσμά του χρόνου της εποχής που το κρατούσε όμηρο στις αμφιβολίες, στους
ενδοιασμούς, στις φοβίες που προκαλούσε η πορεία ανάδειξης και επικυριαρχίας
του ύστερου καπιταλισμού πάντα στη
συνέχεια της Αντίστασης. Επαναθεωρημένο το έργο του Σκλάβου λοιπόν σήμερα μετακριτικά, αναδεικνύει την υπέρβαση
που είχε κατορθώσει να δημιουργήσει, το ξεπέρασμα του αλλοτριωτικού χρόνου, των
εμποδίων (contraintes) της εποχής
του. Να πάει πέραν (au-delà),
από αυτές να φθάσει σε μια πρωτόγνωρη, θα λέγαμε με τα κριτήρια της εποχής,
σφαιρικότητα και παγκοσμιότητα νοημάτων, μορφών, μηνυμάτων.
Συμπερασματικά, θα
θέλαμε να κάνουμε την εξής παρατήρηση-διαπίστωση, καταστάλαγμα της μακρόχρονης και συστηματικής
έρευνας μας: Από μεθοδολογική άποψη και στο βαθμό που κάποιος στηρίζεται στη
γνώση τουλάχιστον της μοντέρνας αισθητικής (νεαρός Λούκατς, Μπένζαμιν, Αντόρνο,
Γκολντμάν), δεν αντιμετωπίζει κάποιο πολύ σημαντικό πρόβλημα για την προσέγγιση
της μοντέρνας τέχνης, ιστορικής και νεότερης. Τα προβλήματα αρχίζουν από τη
στιγμή πού η έρευνα επεκτείνεται και σε θέματα κουλτούρας, δεδομένου ότι το
πέρασμα από την τέχνη και την αισθητική στην κουλτούρα και στη φιλοσοφία της
κουλτούρας, αντίστοιχα, είναι μία δύσκολη υπόθεση, περικλείει εντάσεις, ακόμη
και αντιθέσεις. Η κουλτούρα είναι κατά πολύ πιο σύνθετη, πολύπλοκη και
αντινομική οντότητα, όπως το έχουμε δείξει στο Μοντερνισμός και κουλτούρα7, χρειάζεται νέα μοντέλα, και επιπλέον οι
έρευνες και οι μελέτες που έχουν γίνει μέχρι τώρα, ακόμη και από τη Σχολή της
Φρανκφούρτης, δεν επαρκούν. Και το πρόβλημα γίνεται ακόμη πιο δύσκολο, αν οι
δομές της τέχνης και κυρίως της κουλτούρας αναχθούν σε γενικότερες και
σφαιρικότερες δομές, όπως προέτρεπε ο Γκολντμάν, όπως αυτές της ιστορίας του
πολιτισμού. Από την άλλη, το πέρασμα από τη σφαιρική δομή, μέσω των δομών της
μοντέρνας τέχνης, μέχρι τη μικροδομή (π.χ. ένα έργο τέχνης), διαδικασία που
επιβάλλεται από μία σωστή και διαλεκτική σύλληψη τού κοινωνικού και
πολιτισμικού γίγνεσθαι, όπως το έχουν δείξει ο Γκολντμάν και ο Αντόρνο, επίσης
δεν είναι μία εύκολη υπόθεση. Και μερικά από αυτά τα δύσκολα θέματα προσπαθούμε
να διερευνήσουμε για πρώτη φορά εδώ μετά από μακρόχρονες έρευνες όσον αφορά τον
Σκλάβο και το έργο του στη συνέχεια.
ΙΙΙ
Μέσα από την
συστηματική εργασία μας για τον Σκλάβο ο στόχος μας είναι να καταλήξουμε σε μια
κατά το δυνατό συνθετική μελέτη για το σημαντικότερο ίσως Έλληνα γλύπτη της
πρωτοπορίας. Ο Σκλάβος στα πλαίσια της Σχολής του Παρισιού, σε μια μεταβατική και συγχρόνως άκρως δημιουργική περίοδο
(δεκαετία του 1950-60), βρίσκεται σε διαρκή
αναζήτηση του νέου, με έντονη τη ριζοσπαστική κριτική, ως διεθνιστής έλληνας
καλλιτέχνης της διασποράς. Υπ’ αυτή την έννοια, έχει δημιουργήσει μια κοινωνική και πολιτιστική εισφορά
με το έργο και το παράδειγμά του, που δυστυχώς δεν έχει γίνει ακόμη ευρύτερα
αντιληπτή.
Ο Σκλάβος ήταν ο κατ’
εξοχήν, ο εξ ορισμού πρωτοπόρος καλλιτέχνης τη δεκαετία του ’60. Από την άποψη
αυτή έχουν ιδιαίτερη σημασία για την κατανόηση του έργου του τα δεδομένα,
πολιτιστικά, καλλιτεχνικά, ιδεολογικά, κοινωνικά κ.τ.λ., αυτής της δεκαετίας.
Ένα δε από τα κυριότερα προβλήματα που απασχολεί τον Σκλάβο, ένα
μοναχικό καλλιτέχνη, με έντονη την τραγικότητα της αναζήτησής του – και ελπίζουμε
ότι έχουμε αναδείξει αρκετά αυτή του τη συνιστώσα – είναι, λοιπόν, η διαρκής
αναζήτηση του ουσιαστικού, του μόνιμου, του στέρεου, του κλασικού, αλλά και του
μοντέρνου, μέσα σ’ έναν κόσμο που βγαίνει από την τραυματική εμπειρία του Β'
Παγκοσμίου πολέμου. Η υπαρξιακή αγωνία του είναι εντονότατη, όπως και η
αναζήτηση του νοήματος. Ο μοναχικός του διάλογος με την κοινωνία, τη φύση και
τον κόσμο τον οδηγεί, όμως, σε ένα αξεπέραστο αδιέξοδο, αν και η καλλιτεχνική του
πρακτική είναι αρκετά νεωτερική, μ’ όλη τη σημασία της λέξης και σ’ όλα τα
επίπεδα της δημιουργίας, καθώς και αποδοτική, με την έννοια ότι το έργο του,
μόλις μέσα σε επτά-δέκα χρόνια αναδεικνύεται σε μοναδικό, ίσως δε και ιστορικής
σημασίας. Η εισφορά του δε για την κατανόηση μιας μη κατανοήσιμης ή και μη
δυνάμενης να κατανοηθεί κοινωνίας, μέσα σ’ όλη την τραγικότητα του εγχειρήματός
του (και θα πρέπει να τονιστεί ότι αυτό δημιουργήθηκε μέσα στην τραγικότητα των
αδιεξόδων που συσσωρεύονταν προοδευτικά σ’ όλες τις μοντέρνες και πρωτοποριακές
εμπειρίες και πρακτικές) είναι εξαιρετικής σημασίας, από την άποψη, ακριβώς,
ότι συμπίπτει με μια καμπή, όπως θα έλεγε ο Γκολντμάν, της (τότε) κοινωνίας
στην αναπόδραστη πορεία της προς την εξαφάνιση κάθε αυθεντικότητας, προς την
κυριαρχία της γενικευμένης μη-αυθεντικότητας (inauthenticité). Η πορεία της κοινωνίας προς την
τεχνοκρατικοποίηση, την αποδοχή της κατάφασης και μόνο, την ενσωμάτωση και τη
γραφειοκρατικοποίηση προς το τέλος της δεκαετίας του ’60, έκανε ένα ποιοτικό
άλμα, και αυτό παρά το διάλειμμα του Μάη του ’68, και τα κινήματα αμφισβήτησης
που προκάλεσε. Η ύστερη κοσμολογική, σ’ ένα πολύ σημαντικό βαθμό, σκέψη του
Σκλάβου, καθώς και η πρωτομοντερνιστική-ανιμιστική αντίληψή του για την ύλη,
χάνουν έτσι το έδαφος κάτω από τα πόδια τους, μεταφορικά και κυριολεκτικά
μιλώντας. Το μη-νόημα ή και η ανυπαρξία νοήματος προοδευτικά κυριαρχούν μέσα σ’
έναν περιβάλλοντα κόσμο όλο και περισσότερο κομφορμιστικό, χωρίς καμία ανησυχία
ή προβληματισμό, εξαρτώμενο όλο και περισσότερο από τους μάνατζερς της
κουλτούρας. Η βιομηχανία της κουλτούρας απλώνει σιγά-σιγά τα αποστειρωτικά, για
την αυθεντική δημιουργία, πλοκάμια της παντού.
Μέσα σ’ αυτές τις
συνθήκες, το τραγικό τέλος του Σκλάβου σημειώνει την ήττα της μαχόμενης
πρωτοπόρας σκέψης και τέχνης απέναντι στη νέα πολιτιστική και ιδεολογικά
αποπνικτική τάξη πραγμάτων.
Η τέχνη που
ακολούθησε τον Σκλάβο μέσα στις νέες συνθήκες, είναι πολύ κατώτερη από τη
γλυπτική του. Η μάχη που έδωσε ο Σκλάβος ενάντια στην
αλλοτρίωση, την πραγμοποίηση, την ορθολογικοποίηση, την ενσωμάτωση, το ίδιο το
σύστημα σε όλες τις εκφράσεις και εκφάνσεις του είναι ιστορικά μοναδική, πολυεπίπεδη, ολική, απολυτη.
Προσπαθεί αγωνιωδώς να αισθητοποιήσει το νόημα ή τη διαπάλη νοήματος και μη
νοήματος, αλλά το μη-νόημα, η έλλειψη δηλαδή νοήματος, καθώς και η πλήρης
έλλειψη επικοινωνίας που προοδευτικά επιβλήθηκε μέσα στις διαμορφωμένες
συνθήκες που αναφέραμε πριν, τείνει να επικυριαρχήσει, και ήδη αποτυπώνει τα
ίχνη της στο ύστερο έργο του Σκλάβου.
Η αποσπασματικότητα
δεν περιορίζεται στην ύπαρξη του κενού6* και του πλήρους σε μια διαλεκτική σχέση,
αλλά αποκτά ακραίες μορφές. Από την άλλη, η νεώτερη τέχνη που ακολούθησε μέσα
σε συνθήκες έντονης κοινωνικής και ιδεολογικής κρίσης που ζει η κοινωνία από
το 1973-74 κι εδώ, προσπαθεί να αισθητοποιήσει, συγχρόνως με την αισθητοποίηση
της προϊούσας έλλειψης νοήματος, και την αποσπασματοποίηση ενός κόσμου που
έγινε ήδη αποσπασματικός, αδιάφορος, ανήμπορος να δράσει και ν’ αντιδράσει. Στο
έργο της δεν υπάρχει η αναζήτηση του νοήματος, από τη στιγμή που αυτό κατέληξε
να γίνει αδύνατο, ακόμη και ανύπαρκτο, αλλά η αναζήτηση μιας δύσκολα
πραγματοποιούμενης επικοινωνίας μεταξύ θραυσμάτων μιας κοινωνικής
πραγματικότητας σε συνεχή παρεκτροπή προς την ύστατη αλλοτρίωση. Και απ’ αυτήν
την άποψη, το όλο εγχείρημα της νεώτερης μοντέρνας τέχνης προσλαμβάνει ακόμη
πιο τραγικές διαστάσεις απ’ αυτές του Σκλάβου. Παρ’ όλα αυτά, επιβιώνει. Όμως
δεν ελπίζει σε τίποτε, παρά, εννοείται, την αναζήτησή της, ούτε αναζητά το
ξεπέρασμα. Η τραγικότητά της αυτή, με άλλα λόγια, της επιτρέπει να δημιουργεί
μέσα σ’ έναν κόσμο όλο και περισσότερο αποικιοποιημένο εσωτερικά, όπως λέει ο
Χάμπερμας, επειδή είναι εξωτερική σ’ αυτόν – έχει δηλαδή ωθηθεί έξω απ’ αυτήν
και πλέον τείνει να γίνει πλέον εξωτερική. Για πόσο καιρό, όμως, ακόμη
ουσιαστικά θα κρατήσει αυτή η νέα μη-ύπαρξη; Συγχρόνως, η αισθητοποίηση του μη
– νοήματος, που η μοντέρνα τέχνη αποπειράται συστηματικά, μέσα σε αυτές τις
ακραίες συνθήκες, και που ως τέτοια αποτελεί μια βασική προϋπόθεση για τη
σύγχρονη πρωτοπόρα δημιουργία, αν δεχθούμε μια θέση – συμπέρασμα της Αισθητικής θεωρίας8 του Αντόρνο, ότι δηλαδή η τέχνη αναγκαστικά οδηγείται
προς την έκφραση του μη-νοήματος, στο βαθμό που είναι ή θέλει να είναι
πρωτοπόρα, αυτή η αισθητοποίηση αναδεικνύει μερικά άλλα θεωρητικά προβλήματα. Από
την άλλη είναι εύκολη η διαπίστωση ότι και η πνευματική δομή (structure mentale) των νεώτερων
καλλιτεχνών και η όλη ποιότητα του έργου της είναι διαφορετική απ’ αυτή του
Σκλάβου. Αυτή η διαφορά δε έχει σοβαρές επιπτώσεις στην υποβαθμισμένη
πλέον κοινωνική συνιστώσα και το σύστοιχο
με αυτήν ασαφές πλέον περιεχόμενο αλήθειας, που ταυτίζεται με το κοινωνικό
περιεχόμενο του έργου της ύστερης πρωτοπόρας τέχνης. Μέσα σε συνθήκες
παρατεταμένης κρίσης και προχωρημένης αποσύνθεσης της πρωτοπορείας η νέα αυτή
λιγότερο κριτική εκ των πραγμάτων, τάση
τείνει να γίνει η νέα αισθητική τάση ή κατάσταση, μέσα σε ένα γενικότερο
πλαίσιο απο-αισθητικοποίησης.
Αυτά τα θέματα τα έχουμε
αναλύσει λεπτομερέστατα στα μαθήματα και με μια όσο το δυνατόν πιο εντελεχή
προσέγγιση στα διάφορα κείμενά μας που ακολούθησαν την αρχική μελέτη μας για
τον Σκλάβο, με το γενικότερο τίτλο, η πολυμορφία της σύγχρονης και της
μοντέρνας τέχνης (υπό δημοσίευση). Εδώ περιοριζόμαστε στην προσπάθεια της όσο
πιο συστηματικής, εντελεχούς, ολοκληρωμένης προσέγγισης του ξεχωριστού, του
μοναδικού, του έργου – αναφορά – αισθητικού παραδείγματος του Σκλάβου, με κύριο
στόχο τη διαλεκτική και κριτική κατανόησή του, υπόθεση όχι τόσο εύκολη, ούτε
και προφανής, καθόσον δεν ενδιαφέρεται ούτε ασχολείται με επιφανειακές και
απλοϊκές προσεγγίσεις (ακόμη και αν κάποιος νομίζει ότι το επιφαινόμενο είναι
το ουσιαστικό, ενώ είναι και παραμένει
τέτοιο (επιφανειακό), πολύ μακριά από το γενικότερο αισθητικό φαινόμενο-θέμα
Σκλάβος). Μόνο μέσα από μία διαλεκτική προσέγγισή και συνάμα μετακριτική θεματοποίηση, όπως θα
έλεγε και ο Μαρκούζε, του αισθητικού φαινομένου Σκλάβος, πέρα από τα
φενακιστικά επιφαινόμενα, θα μπορέσουμε
να φθάσουμε στην ουσία του έργου του, στον πυρακτωμένο μόνιμα πυρήνα της σκέψης
και της τέχνης του. Στο βαθύτατα όσο και μοναδικό ανθρωπιστικό περιεχόμενο του
είναι και του έργου του, που ουσιαστικά συνιστούν μια αξεδιάλυτη οντότητα-ολότητα
σε διαρκή αναζήτηση του άλλου, του νέου, του ανθρώπινου, του ανατρεπτικού.
ΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΑΔΥΣΗ
(EMANATION9) – KATAΣΤΑΣΕΙΣ
Τα δοκίμια που
συγκροτούν την πρώτη εκδοχή του κειμένου μας για τον Σκλάβο συνιστούν λίγο-πολύ
αυτόνομες και αυτοτελείς κειμενικές θεωρητικές καταστάσεις σε παράταξη, χωρίς
ξεκίνημα (commencement) και χωρίς
τέλος. Δημιουργήθηκαν στη σκέψη μας κατά αυτόν τον τρόπο και αποτυπώθηκαν στo χαρτί με
μεγάλη, ύψιστη υπερένταση (η οποία εξάλλου είναι έκδηλη ακόμη και με την πρώτη
ανάγνωσή τους) με το ίδιο μεγάλη
συγκέντρωση, χωρίς περίσκεψη, όπως λέει και ο ποιητής, χωρίς πολύ έρευνα, και με ακόμη λιγότερη
αμφιβολία.
Με το που ήλθαμε σε
επαφή με το έργο του Σκλάβου, αν και όχι
υπό ιδανικές συνθήκες, ούτε και υπό συνθήκες απόλυτης ελευθερίας, άρχισαν να εμφανίζονται
αμέσως οι σκέψεις που τυπώσαμε μετά στο
χαρτί, να εκδηλώνονται, να μορφοποιούνται, ν’αποκρυσταλλώνονται όπως λέει ο
Χορκχάϊμερ, και έτσι να συγκροτηθεί σχεδόν αβίαστα η όλη μας θεωρητικοποίηση.
Ο Σκλάβος, το
παράδειγμά του, το έργο του ήταν, από μια άποψη, καταλύτης που υποβοήθησε
καθοριστικά στην εμφάνιση, στην ανάδυση (émanation) όλης της σχετικής αισθητικής
προβληματικής μας και ακόμη παραπέρα αποτέλεσε την αφετηρία της συστηματικής μας, και μάλιστα με τρόπο αναπότρεπτο, ενασχόλησής
μας με την αισθητική, και ειδικότερα
στην αισθητική της μοντέρνας και αφηρημένης τέχνης.
Η σχεδόν αυτόματη και
συνεκτική ενεργοποίηση της αισθητικής μας σκέψης (και στη συνέχεια θεώρησης),
μέχρι τότε υπαρκτής μεν, αλλά χωρίς ουσιαστικά συγκροτημένη μορφή, έκδηλη ύπαρξη, πέραν από την προσωπική μας
καλλιέργεια και την επαφή μας με τις μεγάλες και ριζοσπαστικές δημιουργίες της
εποχής, κυρίως των μεγάλων σκηνοθετών του σινεμά: Αντονιόνι, Μπωνουέλ, Παζολίνι, Βισκόντι, Λόουζη, Φόρμαν, Γιάντσο, Μπέργκμαν,
κ.α., καθώς και η άμεση ενεργοποίηση - ανασυγκρότηση της σχέσης μας με τους
μεγάλους αισθητικούς θεωρητικούς, Χάουζερ,
Φίσερ, νεαρός Λούκατς, Γκράμσι, Σχολή της Φρανκφούρτης κ.λπ., έδωσε άμεσα ένα μείγμα θεωρητικής δημιουργίας,
με μεγάλη ένταση, και βέβαια προωθητική δύναμη.
Το κείμενο είναι συμπυκνωμένο, ικανοποιητικά επιστημονικά αυστηρό,
λίγο ψυχρό και απόμακρο, μακρυπερίοδο (όπως και αρκετά κείμενα του Κόρς),
σχετικά δύσκολο, ίσως και στρυφνό, ειδικά το κεφάλαιο για την «Αφαίρεση
το Κοινωνικό και την Ιδεολογία». Μπορεί
να μην αφήνει πολλά περιθώρια αμφισβήτησης
ή μπορεί ακόμη να μην οδηγεί σε εύκολες θεωρητικοποιήσεις τον αναγνώστη.
Όμως, θέλουμε να πιστεύουμε ότι δίνει το μέγεθος της σοβαρότητας του παραδείγματος
του Σκλάβου και του έργου του, των προκλήσεων της αισθητικής προσέγγισής του, τις δυσκολίες
της όλης προσπάθειας κατανόησής του – ενός έργου μη εύκολα κατανοήσιμου, αλλά που πρέπει οπωσδήποτε να κατανοηθεί και
να ερμηνευτεί, ώστε να γίνει κτήμα της κοινωνίας όχι μόνο ως ωραίες και
μοναδικές διαλεκτικές εικόνες, για να θυμηθούμε
και τον Μπένζαμιν, αλλά ως έργο κυρίως ποιοτικό
νοηματικά, μοφικά-μορφολογικά-αισθητικά και κυρίως ανατρεπτικό και
ανθρωπιστικό.
Κείμενο λοιπόν
αισθητικής σχεδόν από το πουθενά, αλλά ψηλαφώντας το θέμα βγαίνει στην
επιφάνεια το ιστορικό βάθος του, αυθύπαρκτο, που αντλεί το λόγο ύπαρξής του από
τον πλούτο και το μεγαλείο του Σκλάβου και κατά τον ίδιο τρόπο από τις μοναδικές
θεωρητικοποιήσεις των μεγάλων αισθητικών, θεωρητικών: νεαρός Λούκατς, Αντόρνο,
Γκολντμάν με αναφορά πάντοτε στον Γκράμσι, τον μεγάλο διανοούμενο – αναζητητή
του απόλυτου του πνεύματος, του ξεπεράσματος της ισοπεδωτικής νεώτερης
αλλοτρίωσης, που επιβάλει ο τεολορικός
και φορντικός πλέον καπιταλισμός.
Κείμενο συγχρόνως -
καμπή. Σύνθεση προηγούμενων διάσπαρτων, ακόμη και ετερόκλιτων ερευνών γενικά αλλά και δικών μας
και άνοιγμα νέων αισθητών ερευνών χωρίς
τέλος μέχρι σήμερα. Κείμενο συγχρόνως συμπυκνωμένο, με αύρα η οποία απορρέει και
από την αύρα της μοντέρνας δημιουργίας του Σκλάβου όπως θα ήθελε και ο Μπένζαμιν. Ως τέτοιο δεν
αφήνει πολλά περιθώρια αμφισβήτησης, ούτε
έχει ανάγκη από επεξηγήσεις. Που τα έχει
όλα, τα λέει όλα, παρά πάντοτε τις ατέλειές του. Κείμενο τέτοιας έντασης και
δεν ξανάγραψα ποτέ μετά, ακόμη και αν κάποια κείμενα μου μπορεί να φαίνονται
πιο ώριμα ή πιο σημαντικά. Κείμενο πολυεπίπεδο, πολλαπλών αναζητήσεων, στην
προσπάθειά του (εννοείται και τη δική μου) να συλλάβει και να αποδώσει το
περιεχόμενο αλήθειας, όπως έλεγε ο Αντόρνο, του έργου του Σκλάβου, και έτσι κατά
το δυνατόν το όλον Σκλάβος. Κείμενο που προέκυψε σχεδόν από το πουθενά (το
τονίζουμε), ως ανάδυση (émanation)
μιας βαθύτερης συνείδησης και συνειδητοποίησης,
κοινωνικής πολιτικο-ιδεολογικής και συγχρόνως αισθητικής. Που για αυτό
και μετά από αυτό η Αισθητική για μένα είναι το άπαν. Άρα πρόκειται για την émanation και αυτονόμηση της αισθητικής θεωρητικοποίησής μου και μάλιστα με τρόπο
αναπόδραστο, και που παρέμεινε πάντοτε ζωντανή και ορμητική στην προσπάθεια της
να συλλάβει και να συγκροτήσει νέα
ερμηνευτικά μοντέλα για τη βαθύτερη και ολική, κατανόηση πάντοτε κατά τον νεαρό
Λούκατς και Γκολντμάν του γενικότερου, όπως θα ήθελε και ο Μπένζαμιν,
ιστορικοκοινωνικού γίγνεσθαι, των
αδιέξοδων του συστήματος, την παγκοσμιοποιητική καμπή που ερχόνταν.
Κείμενο λοιπόν αυθύπαρκτο,
δηλαδή που υπάρχει σχεδόν ως καθαυτό, ως μια μποτίλια στο πέλαγο, για να παραφράσουμε
τον Χορκχάιμερ, του αισθητικού κόσμου, και που θ’αποτελέσει την απαρχή της
μετα-αισθητικής στη συνέχεια περιπέτειας μας.
Κείμενο βέβαια πλέον
παλιό, και που το δείχνει η ιστορικότητα, όπως ήθελε πάντοτε ο Αντόρνο, της
όλης προβληματικής (réflexion) του.
Κείμενο – ανάμνηση
μιας εποχής που έφυγε και που στη σύγχρονη απόλυτα νεοβάρβαρη εποχή μπορεί
πάντα μέσα στον δημιουργικό και δυναμικό αναχρονισμό του, να παρέχει τη βάση,
την έμπνευση, το έναυσμα για νέες αισθητικές και μετα-αισθητικές ανασυγκροτήσεις,
και αποκρυσταλλώσεις (cοnstellations), όπως ήθελε ο Χορκχαϊμερ. Κείμενο
που παρόλα αυτά υπάρχει ως κείμενο – émanation, και που
καλεί στη σύλληψη και δημιουργία άλλων νέων τέτοιων κειμένων, θεωρώντας ότι
μέσα στο σύγχρονο ξεπεσμό, όπως έλεγε ο
νεαρός Λουκατς, μόνο μέσα και δια της émanation υπάρχει περίπτωση να δημιουργηθεί
κάτι το σοβαρό, το πνευματικό, σύμφωνα και με τον υπέρτατο πνευματισμό και
ανθρωπισμό της μοντέρνας και αφηρημένης τέχνης και του Σκλάβου ειδικότερα.
Κείμενο, που παρά τη
δομική, την αξεπέραστη μελαγχολία του, με ιστορικές ρίζες και αναφορές, όπως
και αυτή του Σκλάβου, και ίσως εξαιτίας της, καλεί τον αναγνώστη σε σκέψη, σε περίσκεψη, σε έρευνα που ζητά
απαραίτητα μια ελάχιστη - τουλάχιστον – συνειδητοποίηση για την τραγωδία που
ζει η ανθρωπότητα από τον ανεξέλεγκτο, τον όλο και πιο αυταρχικό και κυριαρχικό
καπιταλισμό.
Κείμενο – αποτέλεσμα
μιας υπέρτατης και παγερής μοναξιάς, μιας αγωνίας που σκοτώνει, μιας διαρκούς,
μόνιμης μελαγχολίας για τα τεκταινόμενα γενικά, αλλά πρώτιστα για την πλήρη
αποκοινωνικοποίηση του ατόμου, την ολική διάλυση και αποσύνθεση ακόμη και του
ελάχιστου κοινωνικού ιστού, για την υποβάθμιση του ανθρώπου στο τίποτα. Η συνειδητοποίηση
αυτών των ακραίων καταστάσεων και η αναγκαία κοινωνικοποίηση των πάντων είναι
και το μεγάλο δίδαγμα των μεγάλων καλλιτεχνών
της πρωτοπορείας, κυρίως μετά τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο, και του Σκλάβου
ειδικότερα. Στόχος πνευματικός, ανάτασης και που δημιουργείται από την επαφή, την επικοινωνία, ως βαθύτερη ένωση
(communion)
με το έργο του Σκλάβου. Ο στόχος αυτός βέβαια, ουσιαστικά μιλώντας,
παραμένει μέχρι σήμερα κατά ένα σημαντικό βαθμό απραγματοποίητος, και ποιος
ξέρει για πόσο καιρό ακόμη. Και το κείμενό μου αυτό για τον Σκλάβο με τα ειδικά
αυτά χαρακτηριστικά του πιστεύουμε ότι θα παραμείνει ζωντανό και θα προτρέπει τον αναγνώστη σε έρευνες, σε αναζήτηση, σε
συνειδητοποίηση, σε πράξη, όπως έκαναν πάντοτε οι πρωτοπορείες.
Κείμενο σύγχρονο και
μετακείμενο της πράξης, της ανατροπής, του αναγκαίου νέου ανθρωπισμού – σε –
δράση (en actes), που προσπαθεί
απεγνωσμένα ν’απελευθερωθεί από την ολική πραγμοποίηση.
Κείμενο και
μετακείμενο ως μια δομικά μόνιμη και αυτοτροφοδοτούμενη κατάσταση στοχασμού και
αναστοχασμού για το αβέβαιο ανθρώπινο γίγνεσθαι.
Κείμενο που
συνεχίζουμε στις σημερινές νεο-άγριες
συνθήκες με άλλη μορφή, αλλά πάντα μοντέρνα και πρωτοπόρα…
ΑΝΑΔΥΣΗ
(ΕΜΑΝΑΤΙΟΝ) – ΕΜΠΝΕΥΣΗ – ΘΕΩΡΗΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
Η
émanation λίγο ως ανάδυση,
λίγο ως έμπνευση είναι πάντοτε ένα τίναγμα της σκέψης προς τα εμπρός, σε μια
νέα και μη προβλέψιμη από πριν
ψυχονευματική και ψυχοδιανοητική δομή (structure mentale, με την ορολογία του Γκολντμάν), σε μια νέα και
δυναμική του πνεύματος, αυτόνομη και αυτοθεσπιζόμενη. Εμφανίζεται βέβαια
πάντοτε μέσα σε συνθήκες ιστορικά καθορισμένες, δεν είναι μια απλή μεταφυσική
κατάσταση χωρίς καμία σύνδεση ή αναφορά με την πραγματικότητα. Η δομή της είναι
ίδια όσον αφορά την τέχνη, ειδικά τη μοντέρνα και την σκέψη-θεωρία και
παραπέμπει πάντοτε στην πρωτοπορεία. Με άλλα λόγια émanation υπάρχει μόνο όταν
μέσα σε συγκεκριμένες ιστορικοκοινωνικές
συνθήκες υπάρχει πρωτοπόρα συνείδηση, συνειδητή
τάση για αυτονόμηση και
αυτοπροσδιορισμό, είτε στον χώρο της τέχνης είτε της σκέψης – θεωρίας.
Η
αυτονόμηση της τέχνης και της θεωρίας από τους εξωτερικούς – αλλοτριωτικούς,
καταπιεστικούς παράγοντες και μηχανισμούς οδηγεί πλέον στην ανάδειξη του
πνευματικού κόσμου, της βαθύτερης ουσίας του είναι και δεν μπορεί παρά να είναι
ο πνευματισμός, και στην προκειμένη περίπτωση ο αφηρημένος και μοντέρνος πνευματισμός, που λειτουργεί και ορίζεται
πάντοτε αντιθετικά στην υπάρχουσα ψευδή συνείδηση. Έκτοτε ο πρωτοπόρος κυρίως
καλλιτέχνης αυτονομείται και δημιουργεί ένα έργο που κατά κανόνα ξεπερνά την
αλλοτρίωση, ή τουλάχιστον προσπαθεί εναγώνεια να την ξεπεράσει, και στην
προκειμένη περίπτωση ο Σκλάβος είναι μια παραδειγματική τέτοια περίπτωση. Η
επαφή μας δε με το έργο του, η βαθύτερη και η συστηματικότερη διερεύνησή του
βοήθησε ν’αναδειχθεί, να χειραφετηθεί και η δική μας émanation, σε μια περίοδο
άγριας υποχώρησης του κινήματος του Μάη, ακόμη και προϊούσας αποσύνθεσής του. Έκτοτε
όλη η αισθητική θεωρητικοποίηση για τον Σκλάβο και στη συνέχεια για πολλούς
άλλους καλλιτέχνες της πρωτοπορείας και
τα μοντέρνα ρεύματα ήταν πλέον για εμάς μια νέα κατάσταση. Η αισθητική της
μοντέρνας τέχνης. Η αισθητική ως ύπαρξη.
Η
émanation,
όρος δύσκολα μεταφράσιμος στα ελληνικά, εμφανίζεται κατά κανόνα σε μεταβατικές
εποχές, σε εποχές – μεταίχμιο, σε εποχές βαθειών αλλαγών και ανακατατάξεων. Η émanation
ήταν αυτή που ώθησε τον Μαρξ στο Παρίσι το 1843-4 να γίνει μαρξιστής,
δηλαδή μεγάλος ουμανιστής επαναστάτης,
φιλόσοφος. Η émanation ώθησε και το
Μάλεβιτς, στις συνθήκες της προεπαναστατικής Ρωσίας να γίνει μεγάλος
επαναστάτης ζωγράφος, συλλαμβάνοντας και
δημιουργώντας τη ζωγραφική του απαισιόδοξου – πλην όμως απελευθερωτικού,
καθόσον απόλυτα αρνητικού σε κάθε αυταπάτη - Μαύρου.
Μία
émanation10
ήταν που το 1957-9 ώθησε τον Σκλάβο μέσα στις δύσκολες συνθήκες της προϊούσας
υποχώρησης, ακόμη και αποσύνθεσης της μεταπολεμικής μοντέρνας και αφηρημένης
τέχνης, να φθάσει στην αφαίρεση μέσω κυρίως της γλυπτικής, ως διέξοδος και
συγχρόνως ως ολική άρνηση του ξεπεσμένου νεοπλουτίζοντα ήδη τότε κόσμου.
Επανεξετάζοντας
κριτικά το έργο και γενικότερα το παράδειγμα του Σκλάβου, στις δύσκολες
σύγχρονες συνθήκες του δεύτερου παρατεταμένου εγκλεισμού λόγω του Covid, κατορθώσαμε να
εμβαθύνουμε, να επεκτείνουμε να συστηματοποιήσουμε τη θεωρητικοποίησή μας αυτή,
αναδεικνύοντας έτσι πολλές νέες και αδιευκρίνιστες μέχρι τώρα πτυχές του
ιστορικά μοναδικού έργου του Σκλάβου. Με διαφορετική μεθοδολογία, νομίζουμε ότι
κατορθώσαμε να προχωρήσουμε την πρώτη προσέγγισή μας, ελπίζουμε ότι αναδείξαμε
την όλη σκλαβική περιπέτεια της τέχνης και της σκέψης, η οποία ξεπερνά κατά
πολύ πρωθύστερα σχήματα και ούτε μπορεί ν’αποδοθεί με προκατασκευασμένα σχήματα
ακόμη και αυτά όλης της νεοανθρωπιστικής αισθητικής θεωρίας του ΧΧου
αι. Τελειώνοντας (;) εδώ τις λίγες αυτές εισαγωγές παρατηρήσεις, επισημαίνουμε πάλι την
καθοριστική σημασία για να κατανοήσουμε το όλο εγχείρημα του Σκλάβου, την αλήθεια του Σκλάβου, της έννοιας της émanation: «Επανάστασις», ήταν μια λέξη που κλειδί της
όλης σύλληψης και ιδεολογικο-αισθητικής θεώρησης του Σκλάβου, την οποία είχε
αναφέρει σε Σημειώσεις-κείμενά του. Συγχρόνως δειλά και ταπεινά επισημαίνουμε και
τη σύστοιχη πλέον ερευνητική και θεωρητική εναγώνεια από το 1985-6 προσπάθειά
μας αναζήτησης της αλήθειας του είναι μέσω του Σκλάβου και του έργου του
αρχικά, της μοντέρνας και αφηρημένης τέχνης γενικότερα.
Αλήθεια
ενός τραυματισμένου βαθειά είναι, ατομικού και πάλαι ποτέ συλλογικού από την νεοκαπιταλιστική και στη συνέχεια τη
παγκοσμιοποιημένη αλλοτρίωση…
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1*. Πολλά τμήματα αυτού του κειμένου
δημοσιεύτηκαν αρχικά σε διάφορα περιοδικά : Εικαστικά (δύο συνέχειες), Μαρξιστική συσπείρωση, Αλεξίσφαιρο και
ΣΗΜΑ.
2*. Το
υπόλοιπο μέρος της διατριβής μας, στο όποιο ασχολούμαστε με γενικότερα
αισθητικά προβλήματα είναι ακόμη αδημοσίευτο. Παρεμπιπτόντως, θα πρέπει ν’
αναφέρουμε ακόμη ότι το δημοσιευμένο σε βιβλίο κείμενό μας για τον Σκλάβο στη
β’, γ’ και δ’ έλδ. (Παπαζήσης, Επίμετρο και Δίσιγμα αντίστοιχα) έχει μερικές
αλλαγές σε σχέση με το αρχικό, και οι οποίες μερικές φορές είναι σημαντικές
(συμπληρώσεις, διορθώσεις, μερικά νέα κεφάλαια. Η μετάφραση από τα γαλλικά είναι δίκη μας). Η
παρούσα έκδοση εκτός από μία συστηματική διόρθωση και συμπλήρωση που κάνουμε
στο Α’ μέρος, το Β’ μέρος, συγκροτείται από νέα κείμενα, με προσθήκη και άλλων κειμένων, που
δημοσιεύσαμε για τον Σκλάβο στα μεσοδιαστήματα
των προηγούμενων εκδόσεων.
3*. Με την ευκαιρία θα πρέπει ν’ αναφέρουμε ότι η
ακραία τραγικότητα και η ολική επανάσταση, πού ήταν δύο από τις κύριες και
καθοριστικές συνιστώσες της προσωπικότητας και του έργου του Σκλάβου, καθώς και
ο συγκινητικός θάνατός του, μας έχουν επηρεάσει βαθύτατα, αλλά και μας βοήθησαν
να δούμε τα πράγματα στις πραγματικές τους διαστάσεις, ακόμη και να τα συνειδητοποιήσουμε
σε βάθος. Από μία ορισμένη άποψη μπορούμε να πούμε μάλιστα ότι το έργο μας
συνολικά έχει επηρεαστεί από το συνεχή διάλογο, στον όποιο είμαστε με τον
Σκλάβο και το έργο του εδώ και πάνω από τρεις
δεκαετίες. Μ’ αυτή την έννοια, η όλη εργασία μας για τον Σκλάβο ξεπερνά
τα στενά όρια του διδακτορικού, του βιβλίου, της μελέτης κ.τ.λ. και
προσλαμβάνει πλέον μια μόνιμη μορφή, ακόμη και υπαρξιακές συνιστώσες,
συνεπαγωγές ή επιπτώσεις. Και, τέλος, ο Σκλάβος μάς βοήθησε να καταλάβουμε το
βαθύτερο νόημα της δημιουργίας, τον απόλυτο χαρακτήρα της, την αξία της
συνεχούς -ακόμη και της άνισης, λόγω των αντικειμενικών ή των εξωτερικών
δυσκολιών, που πολλές φορές είναι ίσως και αξεπέραστες- προσπάθειας κατάκτησης
της γνώσης, της μορφής, της τελειότητας.
4*. Σύμφωνα με τον καθηγητής μας, Ο. Revault d’ Allonnes, η προσέγγιση μας του υλικού στο
Σκλάβο συνιστά εισφορά στην αισθητική της μοντέρνας γλυπτικής, και μάλιστα
έκανε δημόσια αναφορά σ’ αυτήν στο Σεμινάριο Αισθητικής στη Σορβόννη. Φαίνεται
όμως ότι μερικοί έλληνες «ειδικοί» έχουν καλύτερη γνώση από τον Ο. Revault d’ Allonnes. Τί κρίμα που δεν τους έχει
ανακαλύψει ακόμη η Σορβόννη, για να τους καλέσει να διδάξουν μεταξύ άλλων και
το ευτράπελο, ότι ο Πόλλοκ, μάλιστα ο Πόλλοκ δεν ήταν και κανένας μεγάλος
καλλιτέχνης, αφού δεν έκανε συστηματικό έργο, το έργο του, δηλαδή, δε
δημιουργεί σύστημα… Ή ακόμη χειρότερα: ο Πόλλοκ δεν συγκρότησε κάποιο σύστημα!
5*. Συγχρόνως μέσα από αυτή τη συστηματική αναφορά
στους μεγάλους κριτικούς αισθητικούς θεωρητικούς, οι οποίοι στηρίζονται όλοι
στον νεαρό Λούκατς, με τις
αλληλοεπιδράσεις, και τις συζητήσεις του στη συνέχεια, προσπαθούμε να
επικαιροποιούμε την όλη αισθητική θεωρητικοποίηση και πολύ συχνά προσπαθούμε,
σε διάλογο πάντα και με τον Γκράμσι και τον νεαρό Μαρξ, να διαμορφώσουμε νέες
θεωρητικοποιήσεις, νέα πάντοτε προχωρήματα της αισθητικής, με αναφορά ή
αφετηρία το έργο και γενικότερα το παράδειγμα του Σκλάβου. Αυτή η σύνθετη και
αρκετά πολύπλοκη θεωρητική επεξεργασία, χωρίς να ξεφύγει ποτέ από τη σύλληψη
της σχέσης του μερικού και του συγκεκριμένου (Σκλάβος, έργο, παράδειγμα του),
αναδεικνύει και την αδιαχώριστη σχέση ακριβώς αυτού του πολύ πλούσιου
παραδείγματος, με την έννοια του Γκολντμάν, με το γενικό, διαμορφώνοντας έτσι
τις προϋποθέσεις για ένα μετακριτικό και μετααισθητικό άλμα προς τη σύλληψη και
διαμόρφωση της σύνθετης και πολύπλοκης –
πολύμορφης σήμερα (μετα-)αισθητικής.
6*. Αυτός είναι και ένας από τους σημαντικότερους
λόγους για την ανάπτυξη της μεταφυσικής του κενού, φαινόμενο πολύ συχνό στους
καλλιτέχνες της μοντέρνας τέχνης και στον Σκλάβο ιδιαίτερα.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1.
Βλ. Β. Φιοραβάντες, Κοινωνική θεωρία
και αισθητική, Αρμός, μέρος ΙΙ, Θεωρία
Πολιτισμού, Ψηφίδα, τ.Ι, Προς τη μεταπαγκοσμιοποίηση, Ζήτη, Η εποχή της καθορισμένης άρνησης, Αρμός.
2.
Βλ. Β. Φιοραβάντες, Σκλάβος,
Παρουσία.
3.
Βλ. Β.Φιοραβάντες, Τζιακομέττι, Παπαζήσης, Β’ έκδ., 2004
4.
Βλ. J. Habermas, Connaissance et intérêt, Gallimard, μ.σ. TEL.
5.
Εκδ. Αρμός, περίπου 200 σελίδες.
6.
Βλ. και τα κείμενα που ανταποκρίνονται άμεσα σε αυτή τη σφαιρική καμπή της
σκέψης μας: Προς τη Μεταπαγκοσμιοποίηση
(Ζήτη), Η εποχή της καθορισμένης άρνησης
(Αρμός), Κριτική της τέχνης-κριτική της παγκοσμιοποίησης
(συλλ. Επ. Επ. Β.Φ., Νησίδες), Νέα ανθρωπολογία
και μοντέρνα τέχνη (συλλ. Επ. Επ. Β.Φ., Ζήτη), Προς τη νέα ανθρωπολογία (συλλ. Επ. Επ. Β.Φ., Αρμός) και τις δημοσιεύσεις μας στα blog μας, τις σημειώσεις μας, τις ημερίδες κ.α. που
οργανώσαμε.
7.
Παπαζήσης, β΄ έκδ.
8.
Εκδ. Κlincksieck.
9.
Βλ. και άλλα κεφάλαια στη συνέχεια του κειμένου.
10.
Η απόδοση – μετάφραση της λέξης αυτής, με λατινική ρίζα, στα ελληνικά είναι
δύσκολη. Βλ. και επόμενα κεφάλαια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΣΑΣ ΓΙΑ ΣΧΟΛΙΑ, ΑΡΘΡΑ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ BLOG ΜΑΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΜΑΣ ΤΑ ΣΤΕΛΝΕΤΕ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ E-MAIL ΔΙΟΤΙ ΤΟ ΕΧΟΥΜΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΓΙΑ ΕΥΝΟΗΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ.
Hλεκτρονική διεύθυνση για σχόλια (e-mail) : fioravantes.vas@gmail.com
Σας ευχαριστούμε
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.