Σάββατο 16 Σεπτεμβρίου 2017

Οι πολιτικές αναφορές του Γεωργίου Σεφέρη


(Επιλεγμένα αποσπάσματα. Δείτε ολόκληρη την εργασία της Ελένης Νικολαϊδου – και τις βιβλιογραφικές αναφορές – στην πηγή) 
Εισαγωγή
Στο έργο του Γ. Σεφέρη αποτυπώνεται ανάγλυφα και χωρίς αμφιβολία η εκπληκτική ικανότητα που έχει στη γραφή. Είναι βαθειά λυρικός, αισθαντικός, η χρήση των λέξεων, ο συνδυασμός τους, η φαντασία και το πλάσιμο των εννοιών είναι εξαιρετικές, αξεπέραστες και μοναδικές. Έμειναν μάλιστα κληρονομιά ως ένα μοναδικό ποιητικό αποτύπωμα.
Στα περισσότερα ποιήματά του και σε πλήθος σημείων στα πεζά του κείμενα ο Γ. Σεφέρης ασκεί κριτική για τα πολιτικά γεγονότα της εποχής. Γεγονότα τα οποία ζει από κοντά λόγω της διπλωματικής του ιδιότητας. Στα ποιήματα λόγω και της χρήσης της γλώσσας η κριτική γίνεται συγκαλυμμένη, με μεταφορές, συμβολισμούς κ.λπ.
Στα πεζά του κείμενα απουσιάζει η «μαγειρική» του λόγου, ο ποιητής είναι πιο ανοικτός στην προφορική γλώσσα και εκφράζει πιο άμεσα την άποψή του.
Το πρώτο που καταλαβαίνει ο αναγνώστης των έργων του είναι ότι ο Γ. Σεφέρης επιδίδεται συστηματικά στην κριτική των προσώπων και όχι στην πολιτική τους σκέψη και πράξη όπως θα φανεί παρακάτω αναλύοντας το έργο του.
Η σοδειά των χαρακτηρισμών και των φράσεων που χρησιμοποιεί ο Γ. Σεφέρης για να εκφράσει τη γνώμη του για πολιτικά πρόσωπα είναι κάτι παραπάνω από πλούσια. Ας δούμε ορισμένες πλευρές της αντίληψής του για πρόσωπα και καταστάσεις όπως αποτυπώνονται στα γραπτά του.
Οι πολιτικοί για το Γ. Σεφέρη είναι «οι ελεεινοί»[3]  που ζουν «παπαρδελίζοντας»[4] ενώ η πολιτική είναι  ένα «κούφιο ζωντανό»[5]. Ο ίδιος λέει ότι είναι «περιστοιχισμένος  από διάφορους παράγοντες και μύγες της ‘πολιτικής αποστολής΄. Είναι κιόλας για καρπάζωμα»[6] (εννοεί το Μιχαλόπουλο, υφυπουργό Τύπου και Πληροφοριών). Τα επίθετά του είναι καυστικά και τα χρησιμοποιεί σαν παρατηρητής, ξένος από όλα, ξένος από τη «θλιβερή πολιτική»[7] όπως την ονομάζει. Συχνά κάνει σχόλια επί προσωπικού επιπέδου, χωρίς κριτική στην πολιτική θέση γενικά αλλά όπως αυτή εκφράζεται μέσα από την προσωπικότητα του καθενός. Για παράδειγμα «ο Σοφούλης που τον πρωτοείδα στην Πρεσβεία, βγαίνοντας από την ορκωμοσία μου μοιάζει ένας αστός της επαρχίας, με τα νερά του κάμποσο χαμένα» και λίγο πιο κάτω μιλάει για τους «δύο ελεεινούς ναυάρχους που στον απληροφόρητο κοσμάκη παρουσιάζονται σαν άνθρωποι πυγμής»[8]«ανθρώπινες χαλκομανίες που λέγονται άρχοντές μας» (εννοεί τον Τσουδερό)[9], «ένα κουβάρι από σκουλήκια»[10], «πολιτικατζήδικα τερτίπια, μικρά και τριμμένα»[11] όταν αναφέρεται σε πράξεις υπουργών.  Για το Σοφούλη (όταν ήταν υπουργός Κοινωνικής Πρόνοιας και Αντιλήψεως) λέει ότι είχε «φάτσα υπερτροφικού σαμιαμιδιού»[12].
Δεν χαρίζεται σε κανέναν όταν αναφέρεται για ένα βράδυ που πήγε στο ΄Σέπαρντ΄[13] ότι ήταν εκεί «και οι διάφορες τσούλες της πολιτικής»[14], ότι «είναι όλοι για κλάματα»[15] και η «σημερινή κουζίνα»[16] είναι η πολιτική του Παπανδρέου. «Η μερμηγκοφωλία της ΄Μπρετάνιας΄[17] εξακολουθεί να παραπατά χωρίς απόφαση»[18] και «σε πιάνει η βρώμα από το λαιμό»[19], με την «κοινωνία των ικετών»[20] και τους «ηλίθιους [που]κρατούν τα πόστα»[21].
Για το βασιλιά Γεώργιο λέει ότι είναι «άνθρωπος με νοημοσύνη ασφαλώς, αλλά χωρίς ρίζες στον τόπο, χωρίς πνοή, χωρίς ακτινοβολία, έρημος, αδιάφορος, απομονωμένος από το χαρακτήρα του και τις ατυχίες της ζωής του, έκαμε τίμιες εκλογές, και, μόλις σκόνταψε στις πρώτες δυσκολίες, βολεύτηκε και κόλλησε στην πιο εύκολη λύση: τη δικτατορία»[22].
Για τον Ι.Μεταξά λέει ότι «ο Μεταξάς ήταν ο μόνος αγνός, ο μόνος πιστός»[23] (εννοεί για το βασιλιά) και «το μόνο λαϊκό στήριγμα του Μεταξά ήταν η κούραση του κόσμου. Δεν είχε λαό μαζί του, ούτε τώρα, ούτε παλαιότερα»[24], «ο Μεταξάς, ως άτομο, ήταν, νομίζω, ο πιο δυνατός από τους γνωστούς πολιτικούς που είχαν απομείνει. Αυταρχικός, εγωκεντρικός, φανατικός, εμπαθής, βέβαια. Αλλά είχε και το περισσότερο μυαλό και το περισσότερο σθένος»[25].
Ο Γ. Σεφέρης συχνά μέσα από τα γραπτά του αναφέρεται στη δουλειά του. Από αυτά φαίνεται να πιστεύει ότι ο σκοπός της εργασίας του είναι να προσφέρει υπηρεσίες όσο καλύτερα μπορεί, χωρίς να επηρεάζεται[26]. Πολλές φορές δίνει την εντύπωση μέσα από το ημερολόγιό του ότι πηγαίνει από λέσχη σε λέσχη, από ξενοδοχείο σε ξενοδοχείο.
Στο ημερολόγιό του αναφέρει «ακούω πως με κατηγορούν προσωπικώς ότι κάνω βασιλική πολιτική. Ξέρετε, αλλά θα ήθελα να το επαναλάβω ότι το Γραφείο δεν κάνει πολιτική»[27] (μιλάει στο Βούλγαρη, υπουργό Αεροπορίας). Πως γίνεται ένας άνθρωπος να εκτελεί ψυχρά εντολές χωρίς να συμμετέχει ή να επηρεάζεται; Και πως εκτελεί τόσο άψογα εντολές από ανθρώπους που τους θεωρεί τόσο ανάξιους;
Σημειώνει επίσης ότι «δεν κάνω πολιτική ως υπάλληλος αλλά είμαι –οι πεποιθήσεις μου είναι- φιλελεύθερες και δημοκρατικές»[28].  Μιλάει για την υπηρεσία τύπου σαν να είναι κάτι ξεχωριστό και ξεκομμένο από την ελληνική κυβέρνηση.
(…)
Οι πολιτικές αναφορές και τα σχόλια του Γιώργου Σεφέρη μέσα από το έργο του ανά έτος
1941
Ιανουάριος 1941
Στις 17 Ιανουαρίου 1941 υπογράφεται το σύμφωνο μη επίθεσης μεταξύ Βουλγαρίας και Τουρκίας ενώ στις 29, πεθαίνει ο Ιωάννης Μεταξάς[37].
Ο Γιώργος Σεφέρης μιλάει στα γραπτά του για όλους τους πολιτικούς που βρίσκονται στο υπουργείο εξωτερικών. Συγκεκριμένα λέει ότι είναι «μωροφιλόδοξοι, βλάκες, άνθρωποι που ήταν κίτρινοι από το φόβο τους όταν πήγαινε να ξεσπάσει η καταιγίδα, κάνουν τον παλικαρά, και κορδώνουνται, και θέλουν να βρίσκουνται ολοένα στο προσκήνιο, τώρα που άλλοι πολεμούν και τους προστατεύουν»[38]. Η επικριτική ματιά του δεν αφήνει αχαρακτήριστο ούτε τον πρωθυπουργό Αλέξανδρο Κορυζή που τον στολίζει με τα επίθετα «στεγνός και πελιδνός»[39]. Λίγες μέρες μετά αναφέρει για το Θεολόγο Νικολούδη (υπουργός Τύπου και Τουρισμού στην κυβέρνηση του Μεταξά) ότι είναι Simplicissimus[40] (δηλαδή αφελέστατος). Για το θάνατο του Μεταξά κάνει την αναφορά «πέθανε ο Μεταξάς… και μας άφησε την κοπριά του»[41].
Φεβρουάριος 1941
Στις 11 Φεβρουαρίου του 1941 τα γερμανικά στρατεύματα φτάνουν στη Βόρεια Αφρική[42]. Λίγες μέρες μετά ο Γιώργος Σεφέρης σχολιάζει για την πρόβλεψη που θα έπρεπε να κάνουν οι πολιτικοί και για τα μέτρα που ίσως θα έπρεπε να πάρουν σχετικά με τη Βουλγαρία και την Τουρκία. Αλλά για τον Γιώργο Σεφέρη «με τις ιδιοσυγκρασίες τους, τις ψοφοδεείς, πως μπορούν να διευθύνουν την πολιτική του λαού που πολεμά»[43]; Και λίγες αράδες πιο κάτω για τους ίδιους πολιτικούς που είναι αυτοί που συνεργάζονταν με το Μεταξά ότι «δουλεύουν με τις συνήθειες των πεθαμένων στιγμών ενός πεθαμένου»[44].
Ο Γ.Σεφέρης γράφει ένα ποίημα στις «Μέρες Δ» χωρίς να του έχει βάλει έναν τίτλο και το γράφει για τους Έλληνες, την Ελλάδα, την αλληλεγγύη, τον αγώνα του ελληνικού λαού και δηλώνει τη συμπαράστασή του και τη θέλησή του να είναι ένα σώμα με όλους τους αγωνιστές του μετώπου[45].
Το ποίημα:
Αυτό το δέντρο με τα κλαδιά που σπάζουν και που ματώνουν
εσείς κι εγώ: είμαστε όλοι μαζί αυτό το δέντρο
κι ο άνεμος φυσά κουρελιάζοντας ένα χρώμα ρόδινης κατανιάς.
ό,τι μου πείτε το λέω κι ό,τι γυρέψετε το γυρεύω
με το μαρτύριο της σάρκας και τα παγωμένα δάχτυλα στη σκέψη
και φτερουγίσματα πουλιών που δε γνωρίσαμε ποτέ
παίζοντας παίζοντας παίζοντας μέσα στο αίμα.
και ο θάνατος –πόσο παράξενο- που χρόνια κάθουνταν σ΄ ένα σκαμνί κοντά μου
έγινε στάχτη, έγινε καταχνιά, και καταργήθηκε.
Αηδία που δυναμώνει με τα «μετόπισθεν»
Και λίγες μέρες μετά στο «Μέρες Δ΄», στις 26 Φεβρουαρίου 1941, γράφει:
«Από χρυσάφι, κεχριμπάρι, φίλντισι
Και με χρυσάφι πλουμισμένες τούτες οι ασπίδες
Τις πήραμε με τις φτωχιές τις ασπιδούλες μας»[46].
Εξυμνεί τα κατορθώματα του ελληνικού λαού ο οποίος αβοήθητος κατάφερε ό,τι κατάφερε[47]. Ο Γιώργος Σεφέρης όταν μιλάει για τις θυσίες του ελληνικού λαού, τους αγώνες του, μόνο ύμνους μπορεί να γράψει. Αυτά όλα, όμως, μέσα σε ένα γενικό πλαίσιο, αφηρημένης έννοιας του λαού και όχι με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά όπως η ένοπλη αντίσταση του λαού.
Μάρτιος 1941
Στα τέλη του Μαρτίου του 1941 η γιουγκοσλαβική κυβέρνηση προσχωρεί στο Τριμερές Σύμφωνο που είχαν συνάψει η Γερμανία, η Ιταλία και η Ιαπωνία (27/9/40) δηλ. στον Άξονα. Η αμοιβή της θα ήταν η έξοδος στο Αιγαίο μέσα από τη Θεσσαλονίκη (σύμφωνα με δήλωση του Χίτλερ που έγινε στις 4/5/41). Η γιουγκοσλαβική κυβέρνηση και ο αντιβασιλιάς Παύλος ανατράπηκαν δύο μέρες αργότερα (27/3/41) από την αγανακτισμένη αντίδραση του γιουγκοσλαβικού λαού. Την ίδια περίοδο στην Βόρεια Αφρική (30-3 μέχρι 15-4-1941) λαμβάνει χώρα η επίθεση του γερμανικού «αφρικανικού σώματος» και των ιταλικών στρατευμάτων.
Για το γεγονός της προσχώρησης της Γιουγκοσλαβίας στο Τριμερές Σύμφωνο ο Γ.Σεφέρης σχολιάζει αρνητικά λέγοντας «ο Μαυρουδής και ο Κύρου χτυπούν τα δόντια και σωπαίνουν, εκτός όταν πρόκειται να σπείρουν τον πανικό.  Ο Μαυρουδής έχει διαλυθεί, ο Κύρου ποθεί και πιστεύει στη γερμανική επικράτηση. Ο Κορυζής ανύπαρχτος»[48].
Αυτή την εποχή ο Γ. Σεφέρης βρίσκεται ακόμη στην Αθήνα και στο ημερολόγιό του παραθέτει χαρακτηρισμούς πολιτικών όπως «

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΣΑΣ ΓΙΑ ΣΧΟΛΙΑ, ΑΡΘΡΑ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ BLOG ΜΑΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΜΑΣ ΤΑ ΣΤΕΛΝΕΤΕ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ E-MAIL ΔΙΟΤΙ ΤΟ ΕΧΟΥΜΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΓΙΑ ΕΥΝΟΗΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ.

Hλεκτρονική διεύθυνση για σχόλια (e-mail) : fioravantes.vas@gmail.com

Σας ευχαριστούμε

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.