Β. ΦΙΟΡΑΒΑΝΤΕΣ
ΤΖΙΑΚΟΜΕΤΤΙ
Ο Τζιακομέττι
γεννήθηκε στο Μποργκόνοβο της Ελβετίας και μετακόμισε με την οικογένειά του στη
Στάμπα.Στη συνέχεια εγκαταστάθηκε στο Παρίσι αλλά πολύ συχνά γυρνούσε στη
Στάμπα, στην ορεινή ιταλική Ελβετία.Ο πατέρας του ήταν ζωγράφος και είχε τρία
αδέρφια.Ο δεύτερος αδερφός του ήταν αρχιτέκτονας και η αδερφή του πέθανε
πρόωρα.Η μάνα του, συγκλονιστική προσωπικότητα.Ο πατέρας του πέθανε από
έμφραγμα.Επέστρεφε πολλές φορές να δει τη μάνα του.Η μάνα του ήταν φιγούρα
ορεινή και δεν ήταν άνθρωπος της κουλτούρας, αλλά έπαιξε σημαντικό ρόλο για τη
ψυχοπνευματική συγκρότηση του Τζιακομέττι.
Μέσω της φύσης, της
απλότητας αισθημάτων δημιουργείται κουλτούρα, αμεσότητα.Το κοινωνικό περιβάλλον
άλλαξε;Εγκατάλειψη της υπαίθρου, αυτή η αλλαγή αφήνει ανεξίτηλα στίγματα για
όλη τη ζωή του Τζιακομέττι.Ο Τζιακομέττι ζει το μετασχηματισμό, τις επιπτώσεις
του.
Η πλατεία του χωριού (Στάμπα), ο
δημόσιος χώρος είναι μια μορφή κοινωνικοποίησης ανώτερου βαθμού.Στη Στάμπα
έζησε μια διαδικασία ακμής – κυκλοφορούσαν εμπορεύματα.Ήταν όμως πάντα
ξένος.Δυϊσμός, Μποργκόνοβο – Στάμπα,
Στάμπα – Παρίσι.
Ο πατέρας του ήταν καλλιτέχνης, η μάνα
του γνήσια αγροτική και αυθεντική ύπαρξη: βάση που στηρίχθηκε το έργο
του.Διαρκής αντινομία.Τα χρόνια του Μεσοπολέμου: διαδικασία ανασχηματισμού
δημιουργία μεγαλουπόλεων σε βάρος των κωμοπόλεων.Το δέσιμο των ανθρώπων των
χωριών και των κωμοπόλεων ήταν από τις βάσεις της μοντέρνας κοινωνίας.Η βίαιη
λίγο-πολύ δημιουργία των μεγαλουπόλεων κατέστρεψε τους δεσμούς,τις σχέσεις, την
ανθρώπινη επαφή.Μπορούσε να γίνει διαφορετικά(Βλ. H.L.).Γενίκευση της
αλλοτρίωσης.
Προβληματική σχέση μορφής κοινότητας –
κοινωνίας, κουλτούρας – τεχνολογίας.Αυτές οι διπολικές σχέσεις βρίσκονταν στη
βάση της δημιουργίας του έργου, καθώς και κάθε νέας σύνθεσης.
2
Ο
Τζιακομέττι 17-18 χρονών στο Παρίσι.Τη μια σχολή την εγκατέλειψε μετά
εγκατέλειψε και μια άλλη σχολή.'Εντονες διαμάχες με τους γονείς του.Δούλευε σ'
ένα εργοστήριο μόνος του.Πρώτες εκθέσεις.Στη Στάμπα πήγαινε συχνά.Ο τρίτος του
αδερφός, ο Ντιέγκο, έκανε διακοσμήσεις στο Παρίσι.Όταν ο Αλμπέρτο πέθανε,
αυτονομήθηκε.Μετά το Β' Παγκόσμιο πόλεμο γύρισε στην Ελβετία και στο
Παρίσι.Αυτό το μοντέλο κονοτιστικές αναφορές έχει εξασθενήσει.Πριμοδότησε την
προσωπική εργασία (κλασικισμός – αναγέννηση).Ως διανοούμενος μελέτησε στη Ρώμη
την ιστορία της τέχνης, είχε γνώσεις τι έκανε.Είχε μανία με το Παρίσι.“Το
Παρίσι χωρίς τέλος”.Σχεδίαζε, ένιωθε μόνος του, κοινοτιστικό μοντέλο, πιστός με
τομές στην ιστορία της τέχνης.Πριμοδότησε το προσωπικό στοιχείο.Δεν μπορούμε να
τον συλλάβουμε έξω από τη Στάμπα και το Παρίσι.Ο πατέρας του Τζιακομέττι ήταν
ζωγράφος ιμπρεσιονιστής, αλλά παρέμεινε πιστός σε μια ιμπρεσιονιστική εκδοχή
σταθερή: εκτός σύγχρονου πολιτισμικού γίγνεσθαι.Παρ΄όλα αυτά βγήκε ο
Τζιακομέττι , έγινε μοντέρνος γλύπτης, με έντονες όμως τις αναφορές στον
πρωτομοντερνισμό του ιμπρεσιονισμού, ο οποίος στη δική του (Τζιακομεττική)
εκδοχή, ήταν αρχαϊζων, πάντα πίσω από το εντελώς καινούριο.Συγχρόνως ο
Τζιακομέττι τον διατήρησε πάντοτε.Ο Τζιακομέττι δηλαδή αρχαϊζων μικρός, ήταν
πάντοτε ένας γλύπτης, ένας πρωτοπόρος με έντονα τα στοιχεία
Η Αναγέννηση της
ιστορίας της Ιταλίας δεν είχε φτάσει στη Στάμπα.Την ιστορία της τέχνης τη βρήκε
στη Ρώμη ή στη σχολή.Πολιτισμική ανάπτυξη Βενετίας, και από την άλλη η έλλειψη
πολιτισμικής ανάπτυξης.Αυθεντικότητα γνησιότητα.Γνώση από τον Τζιακομέττι του
πολιτισμού με επίκεντρο το κοινοτιστικό στοιχείο.
2
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΣΑΣ ΓΙΑ ΣΧΟΛΙΑ, ΑΡΘΡΑ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ BLOG ΜΑΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΜΑΣ ΤΑ ΣΤΕΛΝΕΤΕ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ E-MAIL ΔΙΟΤΙ ΤΟ ΕΧΟΥΜΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΓΙΑ ΕΥΝΟΗΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ.
Hλεκτρονική διεύθυνση για σχόλια (e-mail) : fioravantes.vas@gmail.com
Σας ευχαριστούμε
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.